Dag 2

Ciao a tutti!
Na weer een koude nacht (kachel nog niet gemaakt, maar het schijnt wat te wennen want het leek warempel íets minder koud dan gisteren...) weer op tijd op pad, want 'puncto' 10 uur had ik een afspraak in de Santa Maria dei Servi. Daar zou ik met de organist overleggen om op het orgel daar te kunnen studeren. Maar nergens was de organist te bekennen, alleen wat vrome voorbijgangers. Na een half uur in de kou (in de kerk adem je zelfs wolkjes) gaven we het op, hopelijk komt er binnenkort nog een kans.
De rest van de middag hebben we de stad doorgeslenterd en musea bezocht. Allereerst het Museo della Musica, met de mooie collectie van padre Martini. Erg leuk en interessant en het zal niet mijn laatste bezoek geweest zijn. Vervolgens hebben we de Pinacoteca bezocht. Dit is het nationale kunstmuseum van Bologna bestaande uit een afdeling 'Cinquecento' met véél fresco's en een afdeling 'Barocco'. Erg mooi allemaal maar na de vele, vele Maria's + kindeke Jezus en de één nog vromer dan de ander konden we even geen devote gezichten meer zien. Vervolgens bezochten we nog de 'Kunstacademie' en de Basilica San Petronio. Dit is een van de grootste kerken ter wereld met twee bijzonder mooie en oude orgels (1476 en 1596). De San Petronio vormt samen met het grote plein ervoor (Piazza Maggiore) het hart van Bologna.
Aan het Piazza Maggiore zit ook de ‘Sala Borsa', de Bibliotheek. Ook dit is een erg mooi gebouw met op de begane grond een doorzichtbare vloer waardoorheen je de oude fundamenten van de stad kunt zien liggen. In de Sala Borsa lezen ouderen rustig hun krantje en kunnen studenten studeren en opdrachten maken. Om de tijd wat te overbruggen en om uit te rusten hebben we nog een uurtje in ‘la Feltrinelli' doorgebracht. Dit is dé boekenwinkel van Italië. Ook hier zitten studenten te werken en zijn er bankjes waar je lekker kunt zitten en lezen.

Aan het eind van de dag moest Josien weer richting het vliegveld om terug te vliegen naar Nederland. Nu ben ik dus echt ‘da solo'. Bologna, sono qui!

Jakob

Eh Anna leuk om te lezen! Lijkt me echt supermooi daar! Italia! Geniet ervan. hopi hopi! :)

marene

he anna, superleuke blog, heb 't fijn!
xxx

Erika

Ik heb er weer van genoten hoor Anna veel plezier