Ciao Lucio!

Poeh, er is de afgelopen week weer zoveel gebeurd dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. Laat ik eerst vertellen van dé verrassing van de week. Zaterdagavond liep ik door het centrum over de Via Zamboni, erg druk in de stad en net mn buikje rond gegeten met een onbeperkt buffet voor 8 euro. Hoor ik plotseling iemand ‘Anna' roepen. Kleine kans dat het voor mij was, er heten hier zoveel mensen Anna, maar ja hoor, het was een mede-cursiste van mijn cursus Italiaans uit Groningen!! Dat was wel héél bijzonder. Zij hield net een paar dagen vakantie in Bologna en wist natuurlijk dat ik hierheen vertrokken was. En ze had nog naar me uitgekeken, maar dat ze mij tussen alle studenten en met mijn 'italiaanse look' toch herkend heeft vind ik knap. Leuk even gebabbeld en uiteraard de hartelijke groeten gedaan aan de rest van de groep in Ollanda.

Verder stond Bologna de laatste dagen op z'n kop vanwege het plostelinge overlijden van Lucio Dalla. Deze volkszanger was een rasechte Bolognees en bij de mensen erg geliefd. Zijn liedjes (die de laatste dagen over het Piazza Maggiore schalden) zijn ook typisch italiaans en wel leuk en aangenaam. Mensen stonden uren in de rij om hem de laatste eer te bewijzen en het Piazza Maggiore was één grote sliert wachtende mensen. Er hangt een groot doek met zijn portret en ‘Ciao Lucio' erop. Ook voor zijn huis ligt een zee van bloemen. Vandaag was de begrafenis in de San Petronio en het zag er zwárt van de mensen. Ik heb het hier nog nooit zo druk gezien, wel zo'n 20.000 mensen. Het centrum was ook afgezet voor auto's dus mensen liepen midden over de brede Ugo Bassi en ik met mn fietsje erdoorheen laveren. Ik heb nog een poosje staan luisteren naar de priester die de dienst deed (het was op grote schermen te volgen). ‘Een groot man heeft ons verlaten, Bologna heeft een zoon verloren' werd beantwoord met luid applaus. Bijzonder om mee te maken.

Verder heb ik Rineke en Jenny helaas weer uit moeten zwaaien die hier een weekje op vakantie waren. Het was werkelijk fantastisch, altijd gezellig en veel leuke dingen gedaan. O.a. Venetië en Florence bezocht (zie de foto's voor een impressie), Bologna doorkruist, lekker gegeten (ijs, pizza en pasta), de klim naar San Luca gemaakt met uitzicht over Bologna en héél véél zonuren gemaakt. Voor Nederlandse begrippen was het gewoon hartje zomer.


Nu weer extra hard aan de studie, heb uiteindelijk mooie studieorgels gekregen dus kan weer uren maken. Geen straf want er is zoveel mooi oud-Italiaans repertoire, en ook niet als je pauze bestaat uit een ijsje in de zon op het Piazza Maggiore. Che bella città!

Reacties

Reacties

Mark

Buongiorno Anna,

Gezien je reisverslagen geniet je met volle teugen daar in het mooie Italië. Gaat alles naar wens met de studie en vooral de vrije tijd ;).

Ik ben in ieder geval al jaloers op het weer dat je daar hebt. Maar ja tegen de tijd dat Josien en ik jouw kant op komen is het vast nog beter, kan niet wachten tot het zover is. :D.

Heel veel plezier in het Bella Italia.

Ciao

Mark

Anna

Ey Mark!
leuk om berichtje van je te krijgen, ik heb nu alles wat op de rails, orgelspelen gaat wel lekker en in de stad is vaak genoeg te doen. En ik probeer veeel italiaans te oefenen op de lokalen :) Veel succes in Nederland, ik mis de grauwheid en de koele mensen iig niet.
Ciao ciao!

Anja

Ha Anna,

net even je veehalen allemaal gelezen: LEUK! Wil je nu ooit nog wel terug naar het PCC, als het daar allemaal zoveel mooier is? ;)

Anna

Ey Anja!!
heb je nog een pannenkoekje voor me?
Het is hier natuurlijk ook niet alleen maar rozengeur en maneschijn maar ik begin er inderdaad hard aan te twijfelen of ik nog wel terug wil... De mensen zijn hier gewoon hartelijker en warmer en het leven lijkt hier is dynamischer. Misschien dat ik daar over een poosje weer zat van ben, maar ik denk het niet :p Maar nu nog maar even niet aan mijn retour denken, ik ben er nog maar net! Lfs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!