Pasqua

Pasen wordt in Italië groots gevierd. Weken van tevoren liggen in de winkels supergrote chocolade eieren in allerlei kleuren en met grote strikken eromheen. De kleine paaseitjes hebben ze hier helaas niet... Ook typisch is de Colombo, een soort cake met vruchtjes, amandelen of citroen in de vorm van een duif. Net als met Kerst breng je Pasen voornamelijk met je familie door. Ik hoefde gelukkig niet in mijn eentje op mijn kamertje te kniezen want ik was uitgenodigd bij de familie van een vriend in Rimini. Rimini ligt aan de kust en vanaf Bologna doe je er 1.5 uur met de trein over. Nu is het er nog heerlijk rustig maar in de zomer stikt het er van de badgasten (wel 2/3x zoveel toeristen als inwoners).

Met de grote vriendelijkheid en gastvrijheid die Italianen eigen is was ik uitgenodigd om zaterdagavond al te komen. Het was heerlijk om weer even deel uit te maken van een gezin. Grote gezelligheid aan tafel, strandwandelingen maken en stoeien met het neefje van vier. Hoewel het niet een heel groot gezin was maakte iedereen wel een drukte van jewelste. Op eerste paasdag gingen we 's ochtends naar een kleine protestantse kerk waar ik nog een ‘interludio' (muzikaal intermezzo in de dienst) heb gespeeld. De rest van de dag stond in het teken van eten en relaxen. Wat betreft het eten weet ik niet meer wat ik allemaal heb gegeten, wel dat het veel was, en érg lekker. Er zit altijd wel pasta en brood bij en na afloop een kopje espresso. 's Middags voor pampus hangen, knutselen en koekjes bakken met het kleine neefje, een strandwandeling maken en er kwam nog een andere vriend langs die ik ook kende.

Ik heb een supermooie dag gehad en ‘s avonds tetterden mijn oren nog na van het vele italiaanse gebabbel de hele dag om mij heen. Ook was het weer mooi om terug te keren in ‘mijn' Bologna. Een bijzonder gevoel om in een ander land ook echt een thuisgevoel te ervaren na een weekendje weg. Op tweede paasdag heb ik samen met huisgenoot Mohammed de Asinelli-toren beklommen. Dit is de hoogste van de ‘Due Torri', de twee torens die het typische beeld van Bologna bepalen. Gebouwd rond 1100 en zo'n 97 meter hoog, dus bovenop een prachtig uitzicht over Bologna! Zie de foto's.

Ps. Grappig coda: Mohammed had de foto van ons tweeën op de toren ook op zijn Facebook gezet. Maar deze heeft hij er weer af moeten halen omdat het nieuws dat hij een vriendin had als een lopend vuurtje door Teheran ging. Hihi.

Reacties

Reacties

mama

:)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!