Tagliavini-dagen

Zaterdagmiddag mocht ik spelen op een studentenconcert in de San Colombano. San Colombano huist de bijzondere muziekinstrumentencollectie van Maestro Tagliavini en het is mijn favoriete museum! Tagliavini is dé expert in Italie op het gebied van oude muziek en heeft een flinke lijst van eredoctoraten en prestigieuze titels op zijn naam staan. Zijn muziekcollectie heeft hij gedoneerd aan een stichting en bevat veel bijzondere instrumenten. Omdat ik bij Maestra Silvia Rambaldi clavecimbelles volg mocht ik ook deelnemen aan het concert. Er werd gespeeld op een fortepiano (voorloper van de piano), een spinet en een clavecimbel (Fabio da Bologna, 1686). Mooie muziek spelen op een bijzonder instrument met een zachte, zoete klank én in een práchtige zaal.. wat een heerlijk voorrecht. Ik heb een Toccata van B. Pasquini gespeeld en een ‘Aria di Fiorenza' van onbekende makelaardij (zie de video's). Ook de grote maestro himself, Tagliavini was erbij. Vandaag kregen we een mail doorgestuurd die Maestro Tagliavini aan onze clavecimbeldocente had geschreven en ik citeer: ‘Ieri il pomeriggio musicale è stato splendido e divertentissimo'. Hij vond het dus erg leuk en mooi.

En de pret was nog niet voorbij want vandaag was er een vesper in de San Petronio op het ‘da Prato'-orgel (1470) waar Liuwe Tamminga oude muziek in het kader van Pasen speelde. Voor deze gelegenheid mogen bezoekers eindelijk eens het koor betreden en op de oude houten wandbanken plaatsnemen. Ik stelde me zo voor dat op het plekje waar ik zat ooit vast ook een priester of monnik had gezeten die net zo van de muziek zat genoot als ik. Ook hier was maestro Tagliavini vertegenwoordigd en na afloop werd ik aan hem voorgesteld. Even een kort praatje gemaakt waarbij hij o.a. zei dat ik altijd van harte welkom was in zijn museum. Ik moest me inhouden om niet de kerk uit te huppelen...

Reacties

Reacties

Peter Rodenburg

Hoi Anne. Ik kreeg de link doorgestuurd van je moeder.
Geweldig zo'n studiereis. Ik heb een CD van Liuwe Tamminga. Geweldig. Apart die Italiaanse orgels.
Groetjes Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!